"You better shape up "

Dags att börja komma ut ur grottan och skriva av sig lite tankar om det som varit hittills. På uppmaning av bänkgrannen I FMM-arena får jag väl börja jobba igen, eller hur Calle ? 

En fjärdedel (och en match) av  "Tidernas säsong " i allsvenskan är spelad och Mora IK kan stoltsera med serieledning. Men jag tar det bit för bit. 

Jag börjar med mina tankar kring laget. 

Lämpligt att börja bakifrån med målvaktssidan då kanske?

En kanadick från Dundee i brittiska ligan och en inlånad ung kille från Linköping.... 
Nja, inte riktigt vad jag hade väntat mig... 

Men Jeremy visste vad han tog hit. Han hade ju spelat med Dan och visste att han hade kapacitet att räcka till i allsvenskan.

Bakala med sin oortoxa spelstil, visst det blir en och annan retur men oftast utanför det " optimala målskottsområdet " som det så vackert heter. Det vill säga ute i hörnen eller långt ute vid långsargen. En oerhört tät och lugn sista utpost. Något vi måste vänja oss vid är det faktum att han går ut ur sin målgård så fort tillfälle ges och stoppar puckar bakom målet. Detta är något som Dan har i ryggmärgen och han gör det bra! Mig veterligen har det ännu inte blivit något shabbel och baklängesmål på grund av detta... Däremot kommer vi snabbare i besittning av pucken och kan därmed starta våra anfall snabbare. 

Men inte ens Dan Bakala kan prestera på topp i 52 omgångar utan han måste avlastas.

Jacob Johansson är i mångt och mycket en mer traditionell och mer skolad målvakt som har bra storlek. Även Jacob är lugn och hetsar inte upp sig allt för mycket, inte ens efter ett mål i baken eller två.
Jag tycker att Jacob gjort det bra när han fått chansen och Bakala ska nog inte känna sig alltför säker på att ha förstaspaden i besittning. Angenäma problem för goaliecoach Iversen med andra ord.

Backsidan har i det defensiva arbetet gjort vad man kan kräva av dem. Mitch och Lukas spelade ju dygnet runt (nåja, men 28-30 minuter iallafall) ett tag och det håller ju inte särskilt länge. Bra drag av klubbledningen att låna in Danielsson och Nörstebö. De går in och avlastar i 10-12 minuter vardera och gör det bra, åtminstone mot Asplöven hemma.... Även William Pehtrus har gjort bra insatser när han fått chansen. Han har dock lyst med sin frånvaro i speltidslistan efter det ödesdigra misstaget mot Vita Hästen hemma.

Det är till Brett Pallin vi får ställa vårt hopp som försvarspolis. Han viker inte en tum när det hettar till och han blir mer och mer van vid spelet i hockeyallsvenskan. 

I det offensiva backspelet finns det inte så mycket övrigt att önska. Kan man begära mer när Mora har sitt första backpar på topp 5 i poängligan? Mitchell 1:a med 19 poäng och Lukas på en femte med 14 poäng och detta på 14 omgångar....

Synd att vi inte fått se Christoffer Björklund och Nathan Deck mera, men de måste skynda långsamt med sina respektive hjärnskakningar... Av dessa tycker jag mig ibland höra att Björklund har det tuffast och han kommer nog att bli borta länge...

Okej, jag nöjer mig med det och fortsätter imorgon med forwards och lite annat smått och gott....

Trackback
RSS 2.0