Tankar inför slutspurten av grundserien

Sist jag bjöd till och bloggade lite, så verkade det som att det gick troll i spelet. Men nu kunde jag inte hålla mig längre. Ville skriva av mig lite tankar. Hoppas att min skrockfullhet inte stämmer.... I så fall får jag väl lägga ner igen...
 
11 matcher kvar av grundserien i det som med all rätt kallats för möjligheternas säsong. I mina ögon 11 slutspelsmatcher. Känns ju rätt häftigt med slutspelsstart redan i andra halvan av Januari. Men i mina ögon är det faktiskt så. Det race som nu pågår med 8 poäng från Bofors i topp till Rögle på 6:e plats saknar motstycke i allsvenskans historia. I vanliga fall brukar det väl på sin höjd vara ett lag som redan nu börjat scouta bottenlag i elitserien (ja, jag vet SHL, men hur löjligt är inte det?) följt av två eller högst tre lag som krigat om den andra direktplatsen. Men iår är det sex lag som utkämpar ett i många stycken fullskaligt krig om de två finalplatserna.
Hart ni förresten koll på hur fortsättningen ser ut sen? Så här har jag förstått det hela:
 
  • Ettan och tvåan gör upp om en elitserieplats i en matchserie bäst av fem. Vinnaren i matchserien går upp. Förloraren ställs mot ettan i den fortsättningsserie som innehåller lag 3-8 i grundserien.

 

  • Lag 3-8 i grundserien möts i en enkelserie, där lag 3-5 har fördel av en extra hemmamatch. Vid seriestart tilldelas de tre bäst placerade lagen i grundserien ”placeringspoäng”.  3:e placerat lag i grundserien erhåller 3 poäng, 4:e placerat lag 2 poäng, 5:e placerat lag 1 poäng, 6:e - 8:e placerade lag 0 poäng.

 

  • De tre första lagen i denna playoffserie möter sedan elitserielagen och förloraren i den allsvenska finalen enligt följande:  Lag 11 från SHL - Lag 3 från Slutspelsserien, Lag 12 från SHL - Lag 2 från Slutspelsserien Förloraren i HA-finalen - Lag 1 från Slutspelsserien. Dessa matchserier går av någon anledning i bäst av sju.

 

  • Summa summarum av detta trassel kommer att bli att elitserien nästa säsong kommer att bestå av 14 lag. Och att allsvenskan fylls på med fyra lag från kvalserien till allsvenskan (som av nån anledning finns kvar) och därmed består av 14 lag även den säsongen 2015/2016.

 

Hur ser Moras möjligheter ut i detta sammelsurium av möjligheter då? Jag är förstås väldigt färgad och en obotlig optimist, men jag ska försöka att förhålla mig någotsånär till realism. Jag kör en liten punktlista på vad jag tror kan vara tungan på vågen positivt i slutskedet:

 

  • Wesslans lina kom igång lite smått sist och det fungerar allt bättre för Hilmersson tillsammans med Westerling och Hermansson.

 

  • "Mitch" verkar vara på väg in i zonen igen, minns framspelningen till Nörstebös mål sist....

 

  • Christoffer Fish är på uppgång bigtime. Bäste Moraspelare mot Timrå sist.

 

  • Patrik Karlkvist är redo för match igen och ger vi honom ett par tre matcher så är han säkerligen igång igen, till att vara den målskytt han var innan skadan.

 

  • Sparkapital så som Fornataro och Pollastrone visade tendenser sist till att börja röra på sig så smått.

 

  • Vi har två av ligans bästa målvakter. (Bakala 93.1 och Jacob 92.8 i räddningsprocent). Bakala bäst av alla målvakter som stått 25 matcher eller fler.

 

  • Lucas kommer närmare och närmare come back för varje dag som går.

 

  • Ledningen i Bortatabellen består.

 

Ser man till dessa punkter så är det mycket inneboende offensiv kraft som nu är på väg att komma ut igen.... Men finns det då inget som talar för nåt annat? Jo, visst finns det en hel del som måste förbättras om det ska kunna bli någon klättring i tabellen. Äh, punktar väl dem också....

 

  • Försvarsspelet ser ibland lite skakigt ut. Lite för ofta kanske, för att kunna hota på allvar just nu. Man undrar ju hur tabellen hade sett ut om inte våra målvakter storspelat match efter match.

 

  • Stastny? Är han med eller är han skadad/bänkad har jag tänkt i princip varje match jag sett sedan han kom. Han blåstes upp som en NHL-värvning (förvisso av den inte alltid helt nyktra kvällspressen). Men för mig är det ingen överraskning att han inte fått nåt nytt kontrakt efter fjolåret i tyska andraligan. Man kan ju inte skylla på Jet-lag i hur många månader som helst.

 

  • Ty Wishart, kom igen nu då för fan! Visst bra förstapass emellanåt, men sen då? Seg, trög och ser ointresserad ut.... Dags för en skärpning.

 

  • Hemmaspelet! Mora har bara Timrå och AIK bakom sig i den tabellen. 33 poäng av 60 möjliga. Absolut inte godkänt. En normal utdelning hemma hade väl kanske varit att man vinner 3 av 4 matcher. Och vipps, 45 poäng istället för de 33. Det mina vänner hade betytt serieledning med 7 poäng före Karlskoga det. Mumma.

 

  • Power Play. 10:e plats med 19.42%. Man brukar väl kunna påstå utan att ljuga att 20% i Power play är godkänt, men denna möjligheternas säsong räcker det inte! Jag tror att de nya större ytterzonerna kommer att resultera i att de stora "förståsigpåarna" kommer att kräva 22-23% för godkänt i denna spelform, när man summerat denna säsong.

 

  • Hemmapubliken! Vi tappra 2000 som är där måste börja bli mycket, mycket mer obekväma för domare och bortaspelare. Som det är nu är det bara patetiskt att påstå att Moras hemmapublik är en sjätte utespelare. Och vad krävs för att pressa snittet upp emot 3000? Jag vet inte, men det är likförbannat jäkligt tråkigt.

I min spåkula ser jag att Mora kommer att möta Malmö i en allsvensk final och där kommer vi att ha fördel av bortaplan.... :) 

Kommentera gärna med vad ni tror och hur det kommer att sluta!!!

 

 

 

 

Kommentarer
Postat av: Gordie

Jag håller med dig om allt förutom Wishart. I mina ögon är Wishart en bra defensiv back, dock inte vår bästa back. Jag får lite Kalle Ekelund vibbar över honom, en lugn som kan tolkas som löjhet.

Svar: Jag saknar väl kanske mest en glädje och en glöd.
dinoland.blogg.se

2015-01-22 @ 23:08:11
Postat av: elvenman

Bra inlägg!

Min fundering landar ändå på SHL och deras "framtidssyn"...

I vilken division i VM kommer vi få se tre kronor tror du?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0