Julkalendern 1 december

 
#1 Thomas Melin

Den av de målvakter som betytt mest för både mig och Mora IK som burit #1, är väl utan tvekan den som de flesta ser som den ultimata nummer 1, nämligen Thomas Melin.
 
Thomas blev Mora IK trogen under alla sina spelarår, sånär som det året den nuvarande målvaktstränaren Peter Iversen petade honom och han fick hålla till ett tag i Orsa IK (1993-94) och ett avslutande år i Noretpojkarna 2002-03.
 
Thomas är den målvakt som jag minns från mina år som ung tonåring, då mitt intresse för a-laget väcktes. Han är den målvakt som spelat flest matcher i a-laget i Mora IK och han är fortfarande aktiv i klubben som målvaktstränare på junior och ungdomssidan.
 
Röster brukar då och då höjas att hans tröja ska upp i taket, kanske blir det så, jag vet inte....
  
En annan av de målvakter som burit tröja nummer ett är Lars Johansson. Vart Lasse stannar i sin karriär vet vi inte ännu, men han återfinns ju idag i Frölunda. Han har nog potential att kanske ta ett steg till efter det. Den som lever får se.

Andra profiler som haft/har nummer 1 är: Daniel Sperrle, Lars Karlsson, Ervins Mustukovs, Mats Landerstedt.

Nånstans i mig gnager ett minne av att Peter Åslin även han hade nummer 1 i Mora, men jag är osäker...

Nummer 1 är väl kanske målvaktsnummret framför alla andra. Så vitt jag vet har det i Mora IK aldrig burits av någon i nån annan lagdel än just sista utposten.

 

 Tröja #1 i dagens Mora IK: Markus Högberg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0