Julkalendern 12 december

 

 
 
#12 Stefan Ketola

 

Stefan kom till Mora under Boork- eran, som varade under fyra säsonger 1987- 91.

Stefan är förmodligen den största, eller iallafall en av dem, talangen som slösats bort. Mestadels var det vin, kvinnor och sång som upptog hans tid, mer än den nödvändiga träningen, sömnen och kosthållningen.

 

Jag fick äran att under mönstringen till miliärtjänstgöringen, under ett par dygn i Karlstad, lära känna Stefan. Jag delade rum med honom och Mattias Norström... Det var ju inte alls nå häftigt för en hockeynörd, som höll på Mora. Han visade sig ha en tunga av modell rapp och hade aldrig långt till skratt. Jag kan tänka mig att det nog inte var en gång, som han "practical joke- ade" sina ledare/lagkamrater.

 

En episod jag fått berättad för mig är när Stefan Ketola blev uppkallad till Leif Boork och hans rum för att lämna böter för en blöt kväll en lördag innan match på söndagen....

 

"- Ta, det här också, för jag ska gå ut nästa helg också",

 

blev Stefans omedelbara respons på bötfällningen, samtidigt som han pröjsade dubbelt....

Kanske en skröna, kanske en sanning.

Det stämmer iallafall in på den bild av Stefan som jag fick.

 

Enligt uppgift är Ketola idag ägare av ett åkeri och lastbilschaufför i England.... Så kan det också sluta trots en gudabenådad talang i grenen ishockey....

 

Ingen har efter Stefan kunnat uppvisa ett liknande poängsnitt (1,22 poäng / match) som han hade i Moratröjan.

Statistik i a-laget: 65 matcher, 31 mål, 48 assist,79 poäng, 53 utvisningsminuter.

 

Andra som spelat i tröja # 12: Jonas Lennartsson, Jarno Kultanen, "Bambis"

 

# 12 i dagen Mora IK: Ingen alls.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0