Julkalendern 2 december


#2 Andreas Pihl
 
Den som får äran att pryda lucka nummer två i denna kalender är en god vän, nämligen Andreas Pihl.
 
Andreas är, om man träffar honom bredvid banan, så långt man kan komma från den, ibland opolerade, tuffing han var på isen. Han kom till oss från Almtuna och kom att till stor del bidra till att vi var nära att ta klivet upp redan 1999, under Tommy Sandlins ledning.
 
Bland annat gjorde han tre baljor hemma mot Västerås i den kvalserie där Mora slutade trea, just utanför elitserieavancemang. Jag minns det väl, för vi träffades hemma hos han och hans familj den kvällen för att äta middag, men han var nerringd av journalister och var tvungen att förklara det oförklarliga: att han hade gjort ett Hat- trick i kvalserien....
 
Andreas är en av de mest vältränade spelare jag sett och det var av honom som jag för första gången hörde uttrycket "övertränad".
 
50 matcher blev det i moratröjan för Andreas och 11+14, 25 poäng i poängprotokollet och (kanske bara) 68 utvisningsminuter.
 
Den som i min sammanställning har konkurrerat med Andreas om att få bli lucka nummer två är Daniel Cleary.
Han blev min och många andras favorit under den förra NHL-lockouten. Citatmaskin av stora mått, minns hans "Close but no cigar", efter det missade slutspelet 04/05.
 
I min souvenirsamling är den tröja som Andreas Pihl skulle ha haft under jubileumsmatchen, då han ju var skadad och den signerade Daniel Cleary- tröja med nummer två, de största klenoderna.
 
Många skulle säkert skrika MALTE STEEN, när nummer två kommer på tal, men jag har inga klara minnen av hans bravader i Mora-tröjan. Så han får bli på tredje plats här....
 
Andra som burit Mora-tröja nummer 2 är: Anders Sundbye, Robin Gartner, Ken Lovsin, Örjan Nilsson.
 
#2 i dagens Mora IK: Kevin Mitchell

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0