Julkalendern 3 december

#3 Stefan Nordin

Det hade ju utan tvekan varit roligt att kunna prestera en bild på Stefan, men min tillgång till bilder digitalt är något skralt.

 

Stefan Nordin spelade redan som 17-åring i a-laget och sågs som en stor talang och blivande storspelare. Han spåddes nog att gå i storebror Håkans fotspår, via j-landslagen och elitserien och in i Tre kronor...

 

Nordin-flippen var ett signum där han jobbade upp till röd, för att sedan slå en flipp-puck ner i motståndarnas sarghörn. Jag vill mena att han var föregångaren till de senare så populärt kallade "Djurgårdspuckarna", där man helt sonika lobbade ner pucken i sarghörnet för att sedan jobba därifrån.... Torpedhockeyn?

 

Då han likt en hockeyspelsgubbe gled till båset på vänster (eller var det höger som hockeyspelsgubbarna hade i isen?) skridsko för att byta...

 

Hur som helst så såg detta ut som en konstform, när Stefan elegant åkte och bytte på en skridsko....

 

Jag minns att man som spelare i samma ungdomslag som Stefan var oerhört imponerad av han slagskott från blå, en som man såg upp till helt enkelt!

 

Stefans statistik i a-laget: 165 matcher, 22 mål, 19 assist, 41 poäng och 116 utvisningsminuter.

 

En annan #3 som jag har (åtminstone) 1 klart minne av. Det är Hans Ek. Av någon anledning har jag ett minne av honom att han blockerar en puck med båda fötterna mot sargen vid rödlinjen. Det var på den tiden då spelet blåstes av om man utförde denna manöver och speakern helt sonika förkunnade: "- Blockering !"

 

Jag vet inte varför just detta etsat sig fast, men kanske är det hockeyälskaren i mig som redan då tyckte, men va faan spela hockey istället!

 

Andra som burit tröja nummer 3 i Mora IK: Jonathan Granström, Kalle Ekelund, Petter Nyrén, Mikael Owilly, Angel Nikolov, Hans Ek

 

Nummer 3 är väl kanske inte vad man förknippar med fart och fläkt direkt alltså... :-)

 

#3 i Mora IK idag: Anton Karlsson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0