Julkalendern 4 december

 

 

 #4 Pär Djoos

 http://www.youtube.com/watch?v=wud6p4BbKh4

2.48 in i klippet.... "- Jag hytte, å hytte, å hytte..." En klassiker från VM 1990. (taskig kvalite, men kul att se)

 

Nu blev jag plötsligt tveksam om Pär verkligen spelade i tröja nummer 4 i Mora IK. Kanske förblindad av att han spelade i tröja nummer fyra i Brynäs i alla år. Jag är ju så ung, så jag kan minnas fel.... :)

 

Men han får vara den som finns bakom denna lucka nummer fyra, tills vidare...

 

Jag lär nog bli varse om det är fel!

 

Pär var väldigt ung, 16 och 17 år, när han spelade i Mora och han hann ju aldrig spela som senior i klubben.

 

Det blev ändock 50 matcher med Moras a-lag och 19 poäng fördelat på 11 mål och 8 assist. Detta kryddaes med 16 utvisningsminuter.

 

Jag fick senare i livet tillfälle att lära känna Pär och många äro de historier som jag fått berättat för mig om hans hockeykarriär.

 

En rolig anekdot som han berättade från sin tid i NHL är att de ibland hade svårt att få till det med att uttala hans namn overthere...

 

Vid ett tillfälle hade han lyckats reta upp den gamle tuffingen och "Gretzky-polisen" Marty McSorley, då i Edmonton Oilers, så till den milda grad och fick då kommentaren:

 

- Get a fuck out of here....öh, öh, a pair of shoes...

 

Inom Mora IK:s ungdomssektion hör man idag att målet är att få fram "en till Pär Djoos" och vem vet kanske det blir så en dag. Klart är iallafall att Mora IK är stolta över att han har just Mora IK som moderklubb och att han gjort avtryck....

 

Återkom i moderklubben som asisterande tränare 05/06, 06/07 och 07/08. 07/08 var han även huvudansvarig en kort stund, för att sedan bli assisterande igen.... Numera tränare i Mörrum.

 

Återstår att se vilka avtryck den som bar tröjan förra säsongen, Tom Nilsson, gjort innan han hänger upp rören...

 

Andra profiler som burit tröja # 4: Tord Svensson, Tom Nilsson, Juha Alén, Sören Andersson

 

I tröja #4 i dagens Mora IK: Thomas Larsson


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0