Backarna 13/14

Om jag ska fortsätta mina spekulationer hur det kommer att se ut denna säsong, så är turen nu kommen till backsidan. Eftersom jag har väldigt lite att i detta skede vad det gäller just backarna, så väljer jag att inleda med de som jag känner till från ifjol.
 
Patrik Andersson: Fortfarande ung (sina 23 år till trots) och utvekclingsbar back, som gärna smäller och gör det med den äran. Nu med en hel försäsong i benen och med lite större ansvar, så tror jag att vi får se Patrik ta några kliv till i sin utveckling.
 
Patrik Cedergren: Trots sin litenhet en riktig tuffing som gärna använder kroppen mot sargerna. Följer ofta med upp i anfallen som ett alternativt hot och är för den delen inte sen att vara med hemåt. Skridskoåkare som vänder spelet snabbt. Fuskade lite som center i vintras.
 
Mikael Vikstrand: Spelsinne, bilcken för spelet, placeringsförmågan, ja många är de olika ord man skulle kunna beskriva Micke med. Det var väl inte många som trodde att han skulle stanna i Mora efter fjolårets succé. Men det valde han att göra, tack för det Micke! En gigant i försvaret som kommer att växa ytterligare iår, det kommer att smälla i PP och så kommer vi nog få se en och annan avgörande straff från hans klubba. Tre Kronor?
 
Lukas Bengtsson: Känns som man skulle behöva använda en del av de ord som beskriver Vikstrands styrkor, för så är det nog. Spelsinne, skridskoåkning, skott och placeringssäker.... Kommer att utvecklas stort nu när han får ta större ansvar än de få matcher han skrapade ihop på kontot ifjol. En back som gärna kommer att bidra offensivt och säkert kommer att få sina chanser i PP. J-VM- aktuell.
 
Vad det gäller de nya backarna så känner jag att jag skulle vilja se dem ett par gånger till innan jag ger mig in i nån närmare bedömning. Av Boforsmatchen att döma, så verkar Mitchell vara den pappaback (kanske ingen Arthursson, men jag har gärna fel på den punkten.) man saknat ett par år och i Jonathan Harty har man fått in en riktig tuffing som inte räds att kasta handskarna om det skulle behövas. Det sistnämnda finns ju att beskåda i en del youtube-klipp som florerat under sommaren.
Vad gäller Anton Karlsson och Dennis Ryttar, så kan man ju lugnt konstatera att de har storleken, också det något som jag tycker saknades till viss del ifjol.
 
I skrivande stund är jag osäker på hur backsidan kommer att klara sig, men jag konstaterar snabbt att den ser betydligt mer homogen och spännande ut än förra säsongen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0