Så slutar Hockeyallsvenskan 2013/2014

Tätt på given nu, men ett litet snabbt tips är väl kanske på sin plats så här strax innan nedsläpp.
 
Gissningarna är många och grunderna vaga för de tips som man levererar såhärårs, men det är väl kanske lite det som är tjusningen. Många äro de som siat och sagt sitt inför seriestarten och jag ska väl inte vara sämre.
 
Någon tippare av rang har jag dock aldrig varit, men jag har prickat 13 rätt på Europatipset en gång (65 spänn i utdelning...!).
 
Mitt tips för hur tabellen kommer att se ut efter 52 omgångar får bli som följer:
 
1)   Rögle BK
Här ser det spännande ut med en bra blandning av gammalt och nytt. Lilja hade ju inte gjort ont som pappaback...
2)   Djurgårdens IF
Satsningen ser helt annorlunda ut iår jämfört med ifjol. Ut med trötta välbetalda rackare och in med unga hungriga, men håller det över 52 omgångar? Framgångarna i European trophy är kanske ett kvitto på att det är nåt stor på gång.
3)   Mora IK
Av de stora drakarnas förståsigpåare tippade som i snitt typ 9:a eller 10:a. Lagets målsättning är att placera sig bättre än ifjol och då räcker det ju med en sjundeplats förvisso. Upp till bevis. Jag tycker dock att det ser spännande ut och här har nog hjärtat spelat in en hel del. Kommer att överraska många...!
4)   Södertälje SK
En del tunga spelartapp (Nylletx2, Djuse, Hjelm m.fl.) men de ser ut att ha till stor del blivit ersatta, kommer att kriga in i det sista om en direktplats.
5)   Malmö IF
I mina ögon seriens bredaste trupp och de har nog spetsat till den lite från ifjol. Lossnar det rikigt för Viksten nu? Den som lever får se.
6)   VIK Västerås HK
Tappat seriens bästa målvakt från föregående år. Kan Fransson ersätta honom? Sex transatlantiska forwards, hur fungerar det? Kan man få de att dra åt samma håll? Kanske vill de ha speltid i PP allihop....
7)   BIK Karlskoga
Som vanligt med och krigar. Ser ut att ha fyllt luckorna efter några tapp. Det lag som inte hakat på trenden med en massa nordamerikaner. Man kommer väl förmodligen sitta och irritera sig på deras grishockey, men det är en annan historia. 
8)   IF Oskarshamn
Svårplacerade som vanligt, men de brukar ju alltid vara med och bråka, så här nånstans i tabellen blir det nog i min värld. 
9)   Timrå IK
Jag tror att Timrå gör helt rätt som rättar mun efter matsäck och börjar om från scratch. Men tyvärr räcker det inte riktig detta första året i allsvenskan. Viktigt att Per Hallin stannade.
10) IF Björklöven
Av många tippade som ett lag för topp sju, men inte av mig. Visst, de har värvat en hel del namnkunnigt, men det räcker inte. Man kan ju undra varför inte Lavander spelar vidare i elitserien och vem märkte av Per Hållberg i Asplöven ifjol? Inte jag iallafall. Intressant med Raycroft i målet.
11) IF Troja- Ljungby
Fjolårets succetränare Ross har lämnat för större uppgifter och jag tror att det till stor del var hans förtjänst att de gick så pass förra säsongen. Maken till vinnarskalle har vi inte skådat tidigare i varken Smidjegrav, Mora Ishall eller FMM arena.
12) Karlskrona HK
Storsatsar inför denna säsong, men det känns inte som att Kalle Ekelund är redo att vara en toppback i allsvenskan ännu... Kommer att ställa till det för de mer etablerade lagen, men det räcker inte längre än hit över 52 omgångar.
13) Almtuna IS
Känns som sagan kan ta slut här. Almtuna har ju blivit Lilla Leksand numera och det imponerar inte på mig, nu blir det negativt kval.
14) Asplöven HC
Kommer som vanligt att vara hyperfarliga hemma i Haparanda, men tveksam till hur det blir med poängskörden på bortaplan? Tappat Trukhno till Luleå och det är alldeles för många poäng som inte är ersatta.
 
 
När det gäller att tippa Mora IK:s förehavanden på de 1800 kvadratmetrarna is, brukar det bli mycket hjärta och kanske lite mindre hjärna. Så blev det även denna gång! Men tron och hoppet har inte helt övergett mig!
Nu kör vi och jag konstaterar att äntligen är det nedsläpp.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0