Transatlanter i MIK - Från Kenny Booth till Trevor Frischmon Del 1

 Jag har ju tjatat den del om Västerås transatlanter, men jag kan bara konstatera att de hittills har leverarat. Men hur är det med Moras transatlanter då? Jag tog mig tid och gjorde en liten sammanställning av vilka som spelat i moratröjan hittills och kommit fram till följande sammanställning. Jag var tvungen att dela upp den i tre kanske fyra delar, men här är den första i alla fall. Publicerar de andra om intresse finns... Jag vill också poängtera att dessa åsikter är mina högst personliga och rätta mig gärna om jag har fel!
  • Först ut i raden av spelare från Nordamerika var Kenny Booth, som både agerade spelare och tränare redan säsongen 1963/64. Om denna herre har jag ingen som helst vetskap, men han är trots det en banbrytare.

 

  • Det skulle sedan ta hela tretton år innan nästa import visade sig i Moratröjan, nämligen George Tower som säsongen 1976/77 spelade i Mora IK. Jag har inga klara minnen av honom i Moratröjan, utan mina minnen av honom när han senare värvades till Malung. Jag minns honom som en riktig tuffing, i alla fall i den gröna Malungströjan. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=83098

 

  • Säsongen 1979/80 var det återigen dags för en nordamerikansk tränare och denna gång var det Len Lundes tur. Detta var en kille som tidigare bildat kedja i Detroit Red Wings med Bobby Hull och Gordie Howe. Att detta var stort förstod man nog inte i samma utsträckning då, men stort var det.http://www.eliteprospects.com/player.php?player=73577

        

  • Efter ett antal då vi hade ett kanadick-fritt lag var det återigen dags säsongen 1992/93. Ken Lovsin, en hårding som jag tror hämtades från det kringresande kanadensiska landslag som fanns då, det kanske finns fortfarande, men jag är osäker. Minns ni ramsan "Ken, Ken, Super-Ken"? Den har jag i alla fall fastetsad i mitt minne.... Han representerade även Kanada i Sweden Hockey Games, bland annat, under sin tid i Mora IK. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=78334

                  

  •  Den lille snidaren Kent Salfi är nästa i raden av Kanadicker som representerat Mora. Det var säsongen 1994/95, som han krigade på i sin tröja #22 (tror jag rätta mig om jag är ute och cyklar). En hel del poäng fick vi se från hans klubba, men han var även en tuff liten rackare, sin litenhet till trots. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=15929

 

 
  •  1996/97 var det för första gången dags för fler än en transatlant i laget. Gerald Tallaire och Jeremy Brown anslöt. Tallaire var den smarta centern som hade nästan ett stoiskt lugn och jobbade mycket i box play och stod för fina framspelningar. Jeremy Brown var den av de båda som väl egentligen var den mest "typiske" kanadensaren av de båda, en sniper som inte var rädd för att kasta handskarna. En hel del poäng kom från Jeremy, han vann bl.a. den interna poängligan i play Off och allsvenskan det året. Mitt allra starkaste minne av Jeremy Brown är att han, under en träningsmatch mot Leksand blev utmanad av Hans Lodin. Hur det slutade? Lodin lämnade isen blödande och hade spelat klart för aftonen....http://www.eliteprospects.com/player.php?player=76971
 
  •  Inför säsongen 2002/03 värvades den nordamerikan som draftats i första rundan till Mora IK. Minns ni? Michael Henrich hade valts av Edmonton Oilers (1:a rundan 13:e totalt). Wow! Nu jävlar ska de andra minsann få se på fan! Men icke sa Nicke!! Det blev 18 matcher och 1+4 för den upphaussade förstarundesspelaren. Sen var det tack och adjö.... Och där stod vi supportrar med svansen mellan benen....http://www.eliteprospects.com/player.php?player=2082

Jag stannar här i denna sammanställning, men det finns fortsättning... Om någon är intresserad, så kommentera gärna, så slutför och publicerar jag fortsättningen.... Men bara om intresse finns förstås... Ber om ursäkt för den ibland något bristfälliga bildkvaliten, men håll till godo. Det har också varit svårt att hitta bilder på dessa killar i moratröjan digitalt, men ansiktena känner ni säkert igen ändå....


Kommentarer
Postat av: Ola

Len Lunde var tränare. Men gjorde ett inhopp som spelare i en match.

Svar: Jo, han var tränare, men hoppade in mot Fagersta och hängde faktiskt två baljor... :)
dinoland.blogg.se

2013-09-27 @ 21:15:17
Postat av: Namn:

Bara att fortsätta. kan du inte sätta in länkar till eliteprospects.com på spelarna också.

Svar: Jo, visst kan jag det. Men alla finns kanske inte, men de flesta finns juh....
dinoland.blogg.se

2013-09-27 @ 21:47:18
Postat av: #91

Ge mig resten nu!! =)

Svar: Kommer en till del imorgon... :)
dinoland.blogg.se

2013-09-27 @ 22:37:24
Postat av: Go MIK

Gillar detta skarp. Gjort lite reklam för denna sida nu på gomik.se och på twitter:)

Svar: Det gillas!
dinoland.blogg.se

2013-09-27 @ 23:05:42
URL: http://gomik.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0