Transatlanter i MIK - Från Kenny Booth till Trevor Frischmon Del 2

Eftersom det verkar finnas ett uppdämt behov av att fortsätta denna sammanställning så kör jag del två nu då.... I denna del har jag klämt in elitserieåren, det blev en naturlig delning där. Jag konstaterar att Simons scouting under dessa var av både höga toppar och djupa dalar- kvalité... Jag poängterar återigen att detta dock är mina högst personliga tankar om dessa lirare och att jag gärna tar emot kommentarer.... Jag har på begäran länkat till eliteprospects, så att ni kan grotta ner er lite till om ni vill.... :)

  •  De två Kanadensare som kom till Mora under 2004/05 tror jag ingen av oss glömmer i första taget. Shawn Horcoff och Daniel Cleary! Ganska okända när de kom, men ack så kända för dels oss morasupportrar, men också för den övriga svenska hockeypubliken, när de stack tillbaka till NHL. Jag tror att Janne Simons låg ett ganska långt steg före de andra klubbledarna, vad det gällde NHL-lockouten och spelade snabbt ut den räv han tycks ha haft bakom örat mest för jämnan. Jag vet att Janne sa nån gång att han fått kommentaren: "- Fick ni Horcoff? Grattis!!". Tror att det var från en agent....

 

  • Cleary började ju sin säsong i Mora med att vara skadad, med ett brutet finger, men som han slet för att komma tillbaka. Han körde ju entimmespass för sig själv, där han bara höll igång skridskoåkningen. Ett riktigt föredöme med sin fantastiska inställning. Det fanns ingen INGEN i elitserien som Cleary var rädd för att stå upp emot, inte bara för sin egen skull, utan han tog gärna en fight för laget eller för en lagkamrat också. Daniel var en citatmaskin av rang som alltid hade svar på tal. På en träning som jag bevittnade drog han iväg ett stenhårt slagskott högt runt huvudet en för dagen lite slö Bengt Höglund och utbrast: "- Come on, this is the fucking big League...".  Ett annat minne som etsat sig fast i mitt minne, var när Mora slutade nia och missade slutspel med liten marginal och Cleary sa de, för mig, bevingade orden: "-Close, but no cigarr..". Det låg mycket i den tycker jag.... Jag vårdar min signerade tröja från 2004/05 med nummer två på ömt... Synd bara att den är orange-edition... Håller fortfarande kontakten med "Leggan"... Så vem vet?  http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4376
 
  •  Vad gäller Shawn Horcoff tror jag att jag inte är ensam om att anse att han var den absolut nyttigaste spelaren i det Moralag som klarade nytt kontrakt första säsongen i elitserien. Jag kanske vid närmare eftertanke skulle kunna utse honom till en av de nyttigaste spelarna och med bäst inställning på och utanför banan, i Mora IK någonsin. Om inte den största.... Relativt okänd för de flesta (om man inte är lite hockeynörd som jag), trots att han deltagit i två raka VM innan han kom till Mora under lockouten. Att han var viktig för laget gick inte att ta miste på... Minns hur Wikegård beställde av Johnny Oduya att han skulle in och ta bort Horcoff, när de mötte Djurgår´n i Globen.... Jag frågade Niklas om det en gång och han svarade bara med ett leende.... Tänk vad länge ryktet gick att han var på väg hit igen, han hade köpt hus i Kråkberg, setts på cykel i Hemus, osv... Ingen skulle bli gladare än jag om det nån gång i framtiden blev så.... http://www.eliteprospects.com/player.php?player=4375
  •  2005/06 hade vi i vårt kära Mora IK inte mindre än fyra kanadensare. Till en början var de bara två Ross Lupaschuk och Eric Johansson, men en bit in i säsongen anslöt både Jodan Krestanovich och Eric Beaudoin. Eller de avlöste ju varandra, för att inte överskrida taket på "icke  EU-spelare"...

 

  • Ja, jag vet att Eric Johansson spelade med svenskt pass, men han hade ju trots allt fått sin hockeyskolning i Kanada och därför kvalar han in som nordamerikan här. En playmaker med fina händer och ett bra spelsinne som gjorde bra ifrån sig redan från början och var ett giftigt vapen i både Power Play och i spelet fem mot fem. Gick till HV71 och senare till Leksand, men han var aldrig lika lyckad i HV71 som han var i Mora....http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6042

 

 

 

  • Av de som anslöt senare var det väl utan tvekan Jordan Krestanovich som drog mest uppmärksamhet till sig. Han hade ju för sjutton spelat 22 NHL-matcher med Colorado Avalanche!! Men han gjorde sig inte ett namn i den röd-vita moratröjan, visade sig vara en tunn rackare med i mina ögon "fågelben". Han fick lämna redan efter 22 matcher och en assist. Inget vidare facit....  http://www.eliteprospects.com/player.php?player=6606
  •  När Krestanovioch lämnade blev det plats för ytterligare en transatlant i uppställningen, den veks för Eric Beaudoin. Då tänkte man:- Men va fan har de nu hittat, en kanadensare från HPK i finska ligan som varit i Newcastle (!) i Engelska ligan.... Men ack vad man bedrog sig! En av de nyttigare spelarna totalt sett under de fyra elitserieåren. Eric kom nämligen att stanna i tre säsonger och är därmed den transatlant som varit kvar i föreningen längst tid. http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7117
 
 
  •  Ross Lupaschuk blev efter en tid en stor publikfavorit i FMM, med sitt tuffa och uppoffrande spel. Både offensivt skicklig och defensivt inte alltid lika skicklig. Att han var en hårding vittnar raden 49 matcher, 13 mål, 18 assist, totalt 31 poäng och 168! utvisningsminuter om. Och vem minns inte fighten i spelargången i kvartsfinalen mot HV71? Se bilden från intervjun efteråt.... "- Fight? Vart då? Nej jag såg ingenting....". Helskön kille!!  Gick till Malmö och fick en fin banderoll från Drakarana:         "-Hope the money´s good Ross, because the hockey sucks." :) http://www.eliteprospects.com/player.php?player=5979
 
  •  Utöver de båda "Ericarna" Johansson och Beaudoin anslöt under säsongen 2006/07 Ryan Jardine från Hamburg i den tyska ligan. En av de dyraste killarna som vi har haft på läktaren stundtals i FMMarena. Det pratades om 107.000 i månaden.... Men han står noterad för 51 matcher och 1+8 i moratröjan och därutöver 4 slutspelsmatcher med 8 utvisningsminuter som merit.... Värd pengarna? Nja, tillåt mig tveka.http://www.eliteprospects.com/player.php?player=9676
  • Under 07/08 var "Stor-Eric" kvar och så anslöt den lille trollgubben Rob Hisey sent. Mest känd kanske han var för sina "zorro-mål" som fanns att bevittna på Youtube. Det gick ett sus genom FMM när han gjorde en ansats att prova lyckan i elitserien... Men nåt Zorro fick vi aldrig se. Mäktade med 10 poäng på 12 matcher och var sedan med i den förbannade kvalserien som följde och där gjorde han 3 poäng på 9 matcher. Usch och fy vilken kvalserie.... Lämnar 2007/08!http://www.eliteprospects.com/player.php?player=7630

 Thats it for now! Å nu tar vi tre pinnar med oss hem från Haparanda, med dagens transatlanter i målprotokollet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0