Arvedsson blev nummer fyra...

* Jaha, det gick inte längre.... Arvedsson blev till slut tvungen att "kliva av skutan". Nu är det ju också bekräftat av Don Simons på morahockey.se. Vad ska man då tycka om ett besked som detta, mitt bland julskinka, sill och nykokt knäck. Ja, jag tycker att det är lite synd och jag hade inte trott att det skulle ske redan nu. 
   Simons är ju känd för sitt tålamod med tränarna och har väl inte sparkat nån sen Petter Hägerbäck och det var enligt uppgift 2002/2003, tack för det tattoo. Det kändes som att det var längre sen. Men då hade han fog för sitt agerande har jag förstått. Nog om den "foten i arslet".  
   Om en tränare mist förtroendet i gruppen, så är det väl förmodligen ingen bra lösning att fortsätta att gnugga på. Jag har förstått att det finns ett allt större missnöje med Arvedsson i gruppen och om det fått fortsätta hade det nog blivit ohållbart. Detta är nog en spricka som uppstod ganska tidigt i höstas. Redan när bulletinen om totalt alkoholförbud kom, tror jag att Arvedsson var ute på riktigt tunn is. Detta följdes ju av regler/förhållningsorder från kostrådgivaren/Arvedsson om att man till exempel inte fick ha smör på mackan eller ketchup på makaronerna...... Ja, ni hör ju att detta inte är hållbart i längden. Det är ju trots allt vuxna karlar som det hela handlar om. Förvisso belv det väl till slut att spelarna fick ta sig ett glas vin eller ett par öl, en som det så fint heter, frihet under ansvar. Hur det blivit med ketchupen vet jag dock inte, men den regeln har nog varje spelare brutit mot. 
    Varför lämnar man då ett sånt här besked mitt i julhelgen? Ja, det vet nog bara Simons själv och det lär inte bero på att Arvedsson redan är hemma hos familjen och på så vis sparar en resa..... Jag tror att det kommit till Simons kännedom att om det inte skedde saker snart så blev det revolt bland spelarna. Förmodligen är det så att om det inte skett nåt nu, så hade nog Arvedsson, Djoos och Melin blivit ganska ensamma på annandagens upptakt, efter Kalle Anka, Skinka och tomte...... Detta är nog spelarnas sätt att visa sin makt. 
   Jan Simons påstår på morahockey.se att detta är ett beslut taget enbart ledningen (vilket väl bara är han själv, eller vet nån något om nån mer person i ledningen?) och att det inte tagits nån hänsyn till vad spelarna tycker och tänker. No way! I så fall är jag på väg och ska gå till månen med mina apostlahästar..... Eller så påstår jag att Wisby Islanders spelar elitseriehockey nästa säsong. Ungefär lika troligt.
   Jag och många med mig har sett brister i Arvedssons sätt att leda laget under matcher. Han har bara kört på med sina fyra kedjor och tre backpar. Man har i match efter match fått se Johan Lindström och Teemo Elomo vara sämst på plan och ändå vara förstavalet i Power play. Samtidigt har Kenneth Bergqvist fått nöta bänk, surt sa räven. Hoppas att "Bacon" får chansen på riktigt nu! Första och enda gången som det skett förändringar i laget var senast hemma mot Timrå, då bänkades äntligen "Liket" och det vaskades om lite i femmorna. Och vips, så vändes 1-4- underläget till 4-4 och senare vinst i förlängningen. Jag tycker också att det verkar som att en tydlig idé i Power play saknats. Det har bara malts på med femma efter femma också i Power play. Jag vet av info inifrån gruppen att direktiven varit att lägga ner i sargerna och ner och gröta och utgå därifrån. Enligt uppgift ska Arvedsson innan varje match ha kallat in sig varje spelare för att visa fem skaer som denne gjorde dåligt i föregående match.... Suck! Snacka om opedagogiskt... Kanske att man kan visa en dålig sak, mendå måste ju denna följas av minst en bra sak också! Att man skulle kunna införa The Swedish trap i Mora IK trodde man ju var möjligt, men då MÅSTE alla fem på banan underkasta sig detta och inte bara tre eller fyra. Visar det sig att detta inte fungerar eller att man inte riktigt har materialet för det, så kanske man ska byta strategi och inte bara kritisera de sina i media gång på gång.....
   Magnus Arvedsson är väl heller inte världens bästa man att möta media mitt i eller efter matcher. Att gång på gång såga sitt lag jäms med fotknölarna är, mig veteligen, ingen bra medicin om man vill gjuta mod i ett gäng hockeyspelare med sargat självförtroende. Att man vid vinst ser sig som en i gruppen och uttalar sig i termer som "vi", men vid förlust istället använder ord som "de" och "frökenlir" är heller inget som övertygar 25 vuxna hockeyspelare om att de är värda mer än vatten sin ledares ögon...... Jag vet att en del kvällstidningsreportrar jublat åt denna inställning hos Arvedsson, men ibland är det nog bättre med en vit lögn, än att vara smärtsamt ärlig. Jag antar att spelarna ändå vet när de gjort en dålig match och då behöver de inte tryckas ner ännu längre i skorna. 
Jag var länge en av de som försvarade att Arvedsson skulle få vara kvar, men nu tror jag att detta var oundvikligt. Nu finns det också gott om tid att reparera den skada som eventuellt skett och nu är det lite grann upp till killarna i laget att bevisa saker och ting. 
   Men hur blir det med Djoos och Melin i båset då tro? Jag tror att det kommer iallafall att bli lite mer vaskningar i femmorna under matcher, samt att stämningen i gruppen kommer att förändras till det bättre. Simons säger ju i intervjun på hemsidan att det ska in en tredje kraft i båset, men vem denna tredje kraft är, står skrivet i stjärnorna.
     Jag vet vem jag vill se som huvudcoach nästa säsong och väljer att gå ut med det nu: Tomas Montén är rätt man att leda Mora IK, tror jag. Jag vet inte hur hans nuvarande kontrakt med Djurgården ser ut, men det är värt att kolla upp. Där har vi en blivande stortränare som stått på tillväxt i många år nu och är mogen ett huvudtränaruppdrag.
  

* Nu är det Skellefteå som ska få se vad som komma skall av Mora IK framöver och det redan på fredag. Jag såg förresten att Jimmie Ericsson var tillbaka i ett par matcher redan innan uppehållet, efter skadan han ådrog sig vid sin diving, sist Skellefteå var här. Det måste ha varit den längsta skada som en spelare åsamkat sig själv vid en diving någonsin. För ni ska inte inbilla mig att Harant nuddade "leksingen" vid den situationen, han var ju flera decimeter ifrån!
  

Kommentarer
Postat av: tattoo

Året Petter blev sparkad var 2002/2003

2007-12-26 @ 16:21:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0