Summering av säsongen 2007/2008 1.0

* Ja, det blev det sorgligaste av slut på denna säsong. Eller som signaturen Ig skrev som en kommentar:

- "Snipp snapp snut och så var sagan slut". Tack för den Hans!!

Om sagan är slut återstår väl att se, men den har helt klart gått in i ett nytt skede...... 

Jäkligt synd att konspirationen skulle lyckas till slut. Men det gick ju bara inte att stå emot till slut...... Bra jobbat Christer Englund och kompani.....!

På nåt sätt så kändes det ändå bra att det var just Rögle som tog den sista platsen till elitserien och inte Malmö och framförallt inte lillebror vid Siljans avlopp..... Jag sa ju det tidigt att det viktigaste av alltihop var just det, att inte Lillebror gick upp. Detta garanterar ju också att det även i fortsättningen kommer att finnas en finne i röven på den klubb för inbördes beundran som i folkmun kallas Svenska Hockeyligan......

Sedan det stog klart att det blev Magnus Arvedsson som fick förtroendet att träna vårt kära Mora IK såg man med tillförsikt fram emot att börja knata ner till FMM igen. Jag tänkte, en stor eloge till Jan Simons som vågra ta ut svängarna och anställa ett nytt fräscht namn! Jag tyckte att det kändes skönt att någon vågade gå utanför den lilla klubb för inbördes beundran som elitserietränarna verkar ha blivit. Lasse Lisspers gick ut i pressen och sa att Mora äventyrar sin elitserieplats genom att anställa ett så oprövat kort.....

Pyttsan! sa jag och många med mig. Det var ju bara nytt och fräscht!

Tänk så rätt Lasse fick!  

Jag har i efterhand hört inifrån laget att det under "Arveds" tid var i princip förbjudet att skratta i omklädningsrummet. Tänk er vad kul det vore att gå till jobbet om man inte fick skratta! Jag kan inte tänka mig att jag blivit särskilt långlivad på en dylik arbetsplats.

Det faktum att man under hela säsongen inte tränat Power Play förrän Pär tog över, förvånar nog flera än bara mig. Fokus på Box play och defensiven!

Varje spelare fick inför varje match, tillsammans med "Arved" se en video med fem grejor de gjort dåligt från matchen innan.... Hm, det kan ju knäcka vem som helst att hela tiden fokusera på det som är dåligt. Jag skulle nog föredra att fokusera på det som spelaren i fråga gjort bra och bygga därifrån!    
 
Jag själv stack ut hakan och tippade Mora som en toppsex- kandidat i serien.

Med de nyförvärv som radades upp som täckning för Pavel Brendl, Miroslav Blatak, Eric Johansson, samt Ryan Jardine, fanns ingen anledning till oro, tyckte jag. Det visade sig vara kapitalt fel, så här i efterhand.
Jag förstog det orimliga i att Blatak skulle vara kvar i Mora, med Pär Djoos som backansvarig, Jardine skulle nog ha åkt hem redan till jul och Eric var bara en blek kopia av sig själv, som han var när han var som bäst i FM Mattson arena.

Återstår att sia om Brendl.... I den hysteri som rådde kring Boork vs. Brendl gick man väl kanske på en mina. Men jag och många med mig sa samma saker. Hur fan kan man skriva ett treårskontrakt med en sån spelare som Pavel Brendl? Han kommer ju att "somna in" och kanske få spela tio femton matcher innan han packas in för gott i Leffes frysbox. Det som fick mig att vackla något i dessa teorier kring Pavel, var det faktum att jag efter samtal med Leif fick klart för mig att det blir nog fasen ingen krasch mellan dem ändå. Han uttryckte sig i termer som:

"- En oerhört trevlig kille, med glimten i ögat",
 
"-Pavel är målinriktad och träningsvillig".


Att det som skrivs i tidningarna skulle röra Leif Boork i ryggen, det kan vi ju bara glömma. Jag däremot, köpte allt och trodde ändå att det skulle bli flopp och att Pavel skulle få ganska bra betalt för att sitta i Gävle på diverse caféer och dricka kaffe. Men ack vad jag bedrog mig. Det skulle visa sig att många "förståsigpåare" inräknad mig själv då, hade gjort en grov felbedömning i "Fallet Brendl". Bara att krypa till korset och erkänna att man gjorde fel som dömde ut Brendl. Hade vi haft honom är jag övertygad om att vi inte behövt kvala.....

Efter en silly season inför säsongen som just avslutats, där vi kunde räkna in nyförvärv som Toni Dahlman, Martti Järventie, Tomas Harant,Yared Hagos och Johan "Liket" Lindström..... Kändes det ju som att:

- "Fan, iår har vi ju ett riktigt kanonlag!"


När man tittade på dessa nyförvärv och samtidigt räknade kallt med att de övriga i truppen skulle lyfta sig ett snäpp, så fanns det ju egentligen ingenting som pekade mot något annat än en stor, fet succé.  Jag menar, två SVENSKA landslagsmän, en finsk "sniper" med NHL- rutin, en finsk världsback (Janne Simons ord...) att nyttja i Power Play samt en Slovakisk back som själv ansåg att han är snäppet bättre än Miroslav Blatak. Kan det bli fel då? Nej, nej och åter nej. Men ack vad man bedrog sig.

Den första träningsmatchen mot AIK gjorde "Liket" ingen besviken. Två mål och det var snabba ben och snärtiga handledsskott, otagbart för AIK- målvakten. Men sen då? Ingenting! Jo, det blev väl en del assist, fjorton stycken för att var exakt och ett mål, ETT mål (Frölunda hemma i den där ödesdigra matchen när 3-1, blev 3-3 på tolv sekunder...), av en kille som skulle ersätta Pavel Brendl. Det blev 32 matcher och 1+14  i Moratröjan innan det var dags för HV:s kallare regioner..... Det gjorde nog inget att han försvann till nämnda frysbox, för maken till spelare att sprida taskig stämmning (om inte annat, så iallfall utanför och inne på vissa näringsställen i Mora), får man nog leta efter i detta avlånga land. Johan Lindström är nog den dyraste "läktarspelare" vi haft i denna klubb och hoppas att det stannar där!  Då räknar jag ändå Ryan "109.000 i månaden" Jardine i denna kategori också.....

Yared Hagos då? Ja, efter att ha kommit in i spelet på stor rink och började komma igång skapligt, så åkte han ju på en propp mot Luleå borta den 1/12.... Axelskadad och lång skadefrånvaro. Ganska typiskt för Moras säsong. Sen var han ju aldrig sig lik igen och slog ju upp samma skada i inledningen av kvalserien. En "floppvärvning" i mina ögon. 48 matcher (på tok för många, med tanke på hans långa skadeperiod, nåt måste vara fel med den statistiken.) 8 mål, 13 assist och minus nio. Han lär ju inte ha varit gratis heller........

Toni Dahlman var den som tillsammans med Johan Lindström den som skulle fylla tomrummet efter Pavel Brendl. Och som han gjorde det! 50 matcher 8 mål och 16 assist! Flopp, flopp och åter flopp!! Det är nästan så det vore intressant att ge Toni ett år till, så att han får visa oss vad han kan.

Martti Järventie då? Världsbacken som skulle styra upp Moras Power Play? Visst bitvis glimrande, men lika höga som topparna stundom var, lika djupa var också dalarna..... I kvalserien ska vi inte tala om den kapacitet som Järventie visade upp. Om inte skadelistan varit så lång, eller om Anders Danielsson hade varit tillgänglig, så hade han garanterat blivit bänkad! Fy tusan vilken säkerhetsrisk han var i egen zon!

Den enda av dessa fem herrar som levt upp till förväntningarna är Tomas Harant. Där kan vi snacka om ett lyckat nyförvärv och en som levde upp till de, av honom själv, högst ställda förväntningarna. En riktigt bra allroundback, som var lika bra defensivt som offensivt. Det verkade lite trevande till en början, men han har bara blivit bättre och bättre under säsongen. Kanske kan man förklara den uppenbara förbättringen under säsongen med omställningen til stor rink. Det verkar som att det är svårare än man kan tro, att ställa om sig. Men den gode Harant har vi nog sett det sista ev i vår klubb. Han och Ivan Huml packade nämligen in sig i hans, på bilkompaniet, nyinköpta S80 redan på fredag förmiddag efter Röglematchen och försvann som en avlöning. Huml har ju redan skrivit på för HC Ceské Budejovice i Tjeckiska ligan......

Detta tillsammans med att inte så himla många höjde sig det där extra snäppet, som hade krävts. Undantagen från detta är i mina ögon: Tomas Skogs, Pierre Johnsson, Mikko Kurvinen, Anders Nilsson, Jonathan Granström, Anders Bastiansen, Eric Beaudoin och i viss mån Huml. Huml blev trots allt bäste målskytt i grundserien med sina 13 fullträffar.

Men att räkna med att  Bastiansen, Beaudion och Huml skulle kunna bära hela laget till slutspel var väl att hoppas på för mycket. Dessa är de enda som jag är beredd att ge godkänt för sin säsong. Alltså: #10, #23, #42, #31, #43,#11, #27 & #36. Men det räcker ju inte!

Kenneth Bergqvist, Martin Jansson och Anders Danielsson fick ju aldrig chansen att visa vad de gick för riktigt. Men visst visade både Kenneth och Martin, i kvalserien,  att tränarna gjort fel, som hade behållt dem på bänken så länge. Kenneth var ju inte ens med i laget under långa stunder av säsongen. Vad Kenneth gjort för fel vet jag inte, men han måste ha gjort sig rejält osams med samtliga FEM tränare som hade nåt att säga till om i laget under säsongen.....

Många av  de övriga som skulle höja sig ett snäpp, var det snarare tvärtom med. Är det nån som tror att Teemo Elomo varit svettig många gånger i vinter? Han kunde ju ha spelat kvalserien i träningsoverall och skridskor bara.... Hur många gånger har han fått chansen att stå som direktskytt i Power Play och missat puckuslingen? Och de gånger han träffat densamma, så skjuter ju för fasen mina smågrabbar hårdare när vi tränar direktskott...... 

Finns det fler backar i den svenska Elitserien, än Tero Määttä, som kan vara tvåa på en puck fast pucken ligger en meter ifrån en och närmaste motståndare är fem meter bort?

Rob Hisey
kom in som en vårvind, med ett lerkrus hängandes runt halsen, en afton i Januari. (Sorry, kunde inte låta bli.) Youtube- mannen skulle bli den stora frälsaren och såg mycket väl ut att kunna bli det..... I sex, sju matcher..... Sen då? Var han med i de sista tio matcherna i elitserien och i kvalserien? Svårt att säga, för inte gjorde han nåt vidare väsen av sig...... Och då var han ju med andra ord bara här och tog en plats för #77 eller #41, som hela tiden hölls utanför laget!

Marco Toukko var även han förföljd av skador och det var egentligen inte förrän det blev en finsk tränare, som vi kände igen den gamle gode Toukko. En av få utlänningar (tillsammans med Harant) som verkligen gjorde sitt i kvalserien. Ramsan som Drakarna myntat är för alltid inpräntad i mitt sinne: 

"- Ni ska akta er för Toukko.....Ni ska akta er för Toukko...."
  
En publikfavorit lämnar och nya kommer förhoppningsvis till. Nu drar den sympatiske Marco vidare till Ö-vik i sin hockeyresa och jag är den förste att önska honom lycka till. Han är väl värd att flytta upp ett snäpp i hockeyhierarkin (även om jag naturligvis sett att han fortsatt i Mora IK) och ha chans att vinna något i Sverige

Det var så förbaskat många om och men under säsongen, så hälften hade varit nog...... Här följer en radda om och men.....

* Tänk om inte vi hade tappat den där 3-1- ledningen mot Frölunda hemma....
* Tänk om domaren hade vågat döma mål, för det uppenbarligt regelrätta mål som Bastiansen gjorde uppe i Timrå, när målisen hade hela armen inne i mål innan han blockerade pucken....
* Tänk om vi inte tagit ut målvakten så ofta, med samma resultat som så ofta, mål i arslet.....
* Tänk om alla hade spelat för fullt mot Brynäs borta i omgång 53 och det hade stannat vid 4-2 i baken...
* Tänk om alla hade tagit i det där lilla extra mot Skellefteå hemma, så vi hade vunnit med 3-0 isället för att släppa in ett 3-1 mål sista minuten.....
* Tänk om Martin hade fått spela 55 omgångar....
* Tänk om Anders Danielsson fått chansen istället för Määttä....
* Tänk om Pitkämäki hade fått rätt benskydd redan från start.....
* Tänk om Mora hade kunnat ta lite mer än 4 poäng av 15 möjliga mot SSK.....
* Tänk om vi inte släppt den där förbannade bonuspoängen uppe i Luleå....
* Tänk om det hade tränats Power Play redan från start.....
* Tänk om den där 0-1 matchen i Gävle, hade slutat rättvist....
* Tänk om inte Lärking flippat ur och fått nåt fel nere i Linköping i omgång 55....
* Tänk om Timrå hade fått in det där stolpskottet i slutsekunderna uppe i Luleå i omgång 55....
* Tänk om Jacob Markström hade varit mänsklig mot Brynäs hemma i kvalserien.....
* Tänk om vi hade kunnat ställa upp med fullt lag i någon av kvalseriematcherna....

Jag skulle kunna hålla på bra länge till, men stannar där i mitt letande efter halmstrån. Men detta får räcka som en första summering av den gångna säsongen.......
 

Kommentarer
Postat av: en av bröderna W

Bra skrivet!Finns inte mycket att tillägga!

2008-04-21 @ 10:48:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0