Underbart!

image22
Kvalserieväggen? Den ser ju lite gles ut, eller vad tycker ni?

Ordningen återställd! Det blev ett ytterst tillfälligt besök för Leksand som bäst i Dalarna. Nu är det "bara" att se till att fortsättningen blir detsamma...... Vinst på fredag i Gävle och hemma mot Malmö (som ju sagt att de ska hit och säkra platsen då...) så är vi snart i hamn...... Kan sen också Rögle stjäla en eller annan pinne på fredag, så är nog iallafall titeln "Bäst i Dalarna" utdelad, tror jag.

I gårdagens match tyckte jag att vi kände igen den gode Belfour igen. Darrig, osäker och mycket returer..... Höll han en enda puck? Mora hade också läst att det finns möjligheter att överlista 43- åringen mellan benen.... 3 av fyra mål kom ju till där.....

Jag fick också rätt i mina förutsägelser om att de utländska, slöingarna i Leksand inte skulle klara av att hantera detta. Hur ska man annars förklara Petrovickys slashing med halvminuten kvar? Moget? Rutinerat? Det var ju också väldigt smart av Rich Jackman att dra på sig en tvåa i det läget, så att han inte kunde finnas med i slutforceringen..... Inte mig emot i och för sig......

Hur är det egentligen med "presskonferensmannen" Michal Grosek egentligen? Han gjorde förvisso ett väldigt snyggt 1-2 mål, men sen? Han stod ju för kvällens framspelning när han serverade pucken på ett silverfat till Anders Nilsson innan han gjorde det viktiga 1-0 målet. Han visade också sin enorma arbetskapacitet när han kom glidande in i egen zon, när "Stor- Eric" gjorde matchavgörande 4-3...... Sett till matchutvecklingen, så blev det ju just dessa båda mål som avgjorde tillställningen.

Lägger man ihop den månadslön som dessa fyra "stjärnor" lyfter, så kan vi nog räkna in en hel drös Moraspelare, om inte två femmor, i samma summa.......

Mora då? Ja, vad ska man säga...... När till och med en sån som Huml ser ut som en slitvarg, då kan vi nog slå fast att detta Mora kommer inte att ge upp det här slaget förrän det är klart, eller att chansen är helt borta. Nu gäller det bara att få med Elomo på tåget.....

Att det var just Stor-Eric som fick avgöra den här tillställningen till slut, tycker jag inte var mer än rätt.... Han har verkligen förstått det här med derbyrivaliteten också, tycker jag.
Annars är det väl "hemmaspelarna" som ska greja det här, som jag påstått så många gånger. Anders Nilsson, Håkan, Martin (hur fan kan Martin ha varit bänkad i slutet av serien??), Granström, Pierre Johnsson (banans kung igår), Skogs och "Simme"...... Det är de som måste dra det här tåget tillbaka till elitserien. De har förvisso god hjälp av "Basse", Beaudion, Juha, Huml  och Hisey.

Det oroar mycket med Moras skadelista, som verkar utökas med ett par namn för varje dag som går...... Igår fick ju "Simme" kliva av..... Synd det, då han verkligen varit en av de bättre på slutet, speciellt när han fått spela med "Nisse" och Martin. Om de här "tio små negerpojkarna"- tagen fortsätter, lär vi få spela på två femma de två sista matcherna...... Men på Fredag tror jag att både Toukko (väldigt populär i Gävle...!) och Dahlman spelar igen. En som måste ha fått en släng av "magsjukesleven" är ju också Martti Järventie, för han stog verkligen inte att känna igen igår.....Katastrofalt.

Jag tror att Mora måste hitta tillbaka till det bortaspel som de hade i slutet av elitserien. Om de gör det, så kommer detta att bli en saga med lyckligt slut. Jag saknade verkligen en och annan icingpuck igår, det måste få slås en och annan icing, nu när det ju till och med är tillåtet att byta. Nu "grisar" vi ner Brynäs på fredag!! Gärna SSK- hockey, med 100 icingar, bara det blir tre poäng!

På väg in till matchen träffade jag en gammal barndomskamrat, som var där i egenskap av hockeyförälder och krängde kaffe och snask. "- Det är lugnt, jag vet att Mora vinner ikväll.", sa han. Jag var inte lika säker, men visst hade man förhoppningar. Det enda jag vet nu så här i efterhand är att visst lugnar det att höra en så optimistisk stämma..... Tack för det, Tomas!

Kommentarer
Postat av: Robert

Varför inte en kommentar om att Drakarna vart utsjungna på sin egna hemmaplan? Eller det kanske ni är vana med redan ;)

2008-04-02 @ 23:43:39
Postat av: jasse

Belfour hit och Belfour dit. Tycker du verkligen att Pitkämäki är så mycket stabilare?
Leksands 2-0 mål i första matchen kallade du för skitmål. Vad hade det varit om Mora hade gjort det målet?
Ha nu inte för stora förhoppningar om att ni ska hålla er före Leksand. På fredag är ordningen återställd.

2008-04-03 @ 08:59:52
Postat av: Mattias

Jag tycker inte mora imponerade senast i Mora men Leksand spelade ju iof bara i 2 perioder därför vann ni matchen .

Det avgörs inte förrän i sista omgången det har jag sagt från början .

// Mattias

2008-04-03 @ 09:38:21
Postat av: Liza

Robert
Varför ska det skrivas om leksandsfansens "suveränitet" i den här bloggen? Det skryter ju ni leksingar om överallt annars. Det är ju synd att inte er hall o era fans är det enda som krävs för en plats i finrummet.

2008-04-03 @ 17:43:10
Postat av: Hacki

Robert. Där jag satt var det ganska jämt... Så visst vart det en härlig kamp även på läktaren, men för våran glädjes skull går då inget lag från siljansnäs upp då dem inte hinner med på isen.

2008-04-04 @ 11:02:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0