Tankar efter gårdagen

* Ja, det var väl ingen högoddsare att det skulle bli 2-3 i Scandinavium..... Men jag medger att det, i och för sig, fanns mindre än vanligt som talade för Mora den här gången. Det är ändå imponerande att i det tabelläge som Mora befinner sig i, kunna prestera sånt bra bortaspel. För det verkar ju ha varit i stort sett en felfri bortamatch. Kanske är det så att det där med flytet håller på att jämna ut sig till slut ändå.....Men Frölunda verkar ju ha gjort säsongens sämsta match....( Nähä!  Nån som är förvånad?) Så jag vet inte....

De största anledningarna till att vinden nu har vänt tycker jag är:

* Juha Pitkämäki står mer och mer att känna igen från fjolåret. Jag vet att det är oerhört viktigt med målvakter och dess utrustning. Att Juha nu till syvende och sist kommit över ett par av de benskydd han gillar mest, är oerhört viktigt. Hoppas att just benskydden är förklaringen till att han inte stått att känna igen förrän Djurgården hemma och igår. Det behövs verkligen att han kommer upp i den standard han höll ifjol och gärna lite till, för att detta ska gå vägen. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/elitserien/article1663550.ab

* Bastiansen och Beaudion är om inte uppe ur, så iallafall på väg upp ur, sin gemensamma formsvacka. Mot Djurgården var ju Bastiansen så där härligt stark och svår att ta pucken ifrån för villrådiga Djurgårdsbackar. Jag tycker också att det som tyder på att Bastiansen är i form är det faktum att han gång på gång blir bryskt uppvaktad av motståndarna, men att domarna bara skakar på huvudet. Det finns ju tydligen en egen regelbok som beskriver vad man får och inte får göra mot Bastiansen och den har helt andra bedömningar än den ordinardie.
  
* Numera lägger Mora puckarna mer mot mål, även i nedläggen (Jag har bara sett DIF-matchen och refererar till den). Jag vet inte om det är något som Kari Eloranta infört, men jag tyckte mig se en markant skillnad iallafall. Kanske har det gått upp för spelarna till slut att om man lägger ner på mål, så kan det bli en chans, en retur eller en blockering och en offensiv tekning. 

* Det faktum att "Liket" stuckit från kommunen. Jag är nästan säker på att det var en surdeg som försvann från laget. Om det är nån som har känslan av att denna smålänning sprider god stämning i ett omklädningsrum, så tror jag inte det är många. Att han placerades på läktaren och inte fick spela, lär inte heller det ha inneburit att han varit på särdeles gott humör. Jag tror också att Simons kan räkna in en hel del kronor och ören, som han slipper betala ut till en spelare som sitter på läktaren. Minns Ryan "109.000 i månaden" Jardine från ifjol.....

Jag vet inte vad det tagit åt Magnus Nyström, men ni ska få se att om det blir så att Mora undviker kval, så kommer han att vända på kappan och utbrista i ett högt och ljudligt  -"VAD VAR DET JAG SA!"  
   

"Jag var nära att skriva Dalarnas näst bästa lag om Mora i tidningen i dag. Men jag får vänta med det. Livsviktiga poäng mot Djurgården i dag och Yared Hagos återuppstod från de döda med ett machavgörande mål."


"Moras impotenta offensiv
Mora sköt ett skott på mål i andra perioden mot HV senast. Ett enda. Mora har gjort minst antal mål i elitserien: 2,3 per match. Men allt är förstås Arvedsons fel."


Från Nyströms kvalserietips:
"2) Mora
Sett till talang, klar tvåa. Men spelarrevolutionen som fällde Arvedson kan fälla hela klubben. Lever man inte i verkligheten fixar man aldrig en kvalserie."


Nyströms
kollega Mats Wennerholm har redan skickat ner Mora i allsvenskan i en krönika efter förlusten mot Luleå hemma.... 
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/wennerholm/article1617567.ab

Detta för att ett par dagar senare börja svikta....

"Men vem blir klok på årets elitserie? Jag tror aldrig jag varit med om större svängningar. Först i lördags vågade jag räkna ut ett lag och det var Mora. Men fan vet.

Mora imponerade i två perioder borta mot Modo i går och det såg ut som Kari Eloranta redan fått en del ordning på linjerna i spelet."


Det är nästan så att man bara därför vill att vi ska slippa spela kvalserien.......

Men det ingår väl bara i strategin från medierna att smutskasta Mora och allt som de tar sig för och allt och alla som kommer därifrån. Det mest frapperande är väl ändå att även Leksandsme..., oj förlåt, Dalamedierna ingår i denna oförklarliga mobbing av länets BÄSTA ishockeylag.

Toppnyhet på radio Dalarna idag 9.30: Daminnebandy...... Suck! Va fan!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0