Slaget om Siljan 1.0

* Så är det då dags för del ett av två i "Slaget om Siljan".... Det ska bli ritigt spännande att se hur Leksand hanterar spel mot ett elitserielag igen. Nu har de ju haft två "lätta" matcher innan dagens drabbning. Vi vet ju hur det gick senast när de mötte Brynäs.....Jag minns också gärna hur det gick när Leksand mötte Malmö borta. Detta är ju egentligen de enda två matcher som Leksand mött ritkigt elitmotstånd. 
 
Med torsdagens match fortfarande färskt på näthinnan, då Mora fullständigt spelade ut detta Brynäs, ser jag med stor tillförsikt fram emot ett par timmars underhållning framför TV:n.

Om ALLSVENSKA Leksand ska rubba ELITSERIELAGET Mora, så ska de vara oerhört bra, det kan vi slå fast.
Det som kommer att bli avgörande dessa derbyn är framförallt målvaktsspelet. Jag skulle aldrig i världen byta ut någon av Moras båda målvakter, mot någon av Leksands.
Juha Pitlämäki är alltid lugnet själv och lär inte låta sig störas ikväll heller. 
 
Den stora "elitseriefixaren" i Leksand, Ed Belfour, har väl inte direkt rosat marknaden och han har vid flertalet tillfällen sett mer än lovligt darrig ut. Om Brynäs hade haft Belfour i kassen mot Mora, så hade nog Mora vunnit relativt bekvämt. Nu får vi vänta på islossnigen tills ikväll istället. 

En annan sak som jag tror Mora kommer att kunna hantera bättre än Leksand är det faktum att det kommer att bli grinigt. Jag har sett Roman Vopat, Rich Jackman och Michal Grosek alltför många gånger för att jag ska tro att de ska kunna hantera den press som de står inför.
Jag skulle bli förvånad om dessa herrar kan hålla sig från utvisningsbåset eller kanske till och med delta hela matchen. Men för min del får de väldigt gärna spendera tid i detta bås. 

Naturligtvis är det så att det kostar mycket mera kraft på några få spelare, om man spelar i boxplay jämfört med power play. Ja, jag vet att Mora inte rosat marknaden vad det gäller power play, men jag tyckte till och med att det såg skapligt ut i torsdags. Logiskt sett så borde ju ett powerplaymål komma närmare för varje gång man försöker......     

Håller Leksands backar för den forechecking de kommer att utsättas för i afton?
Jag är tveksam...... Nu kommer de absolut inte ha tid att kladda med pucken i sina uppspel....

Det känns tamejtusan som att det bara talar för att Mora ska vinna idag, men så är det väl kanske inte. Men jag väljer ju att analysera läget ur den synvinkeln. Kanske därför som det blir så....

En faktor som väl borde peka mot att det blir lillebror Leksand som drar det längsta strået är väl möjligen hemmaplansfördel. Men det kan också vara en belastning.
Eftersom det hördes spridda burop redan i matchen mot Brynäs, så lär det väl komma sådana ikväll också. Gärna för mig..... Om man buar ut sina egna hemmaspelare så gynnar det ju ingen annan än bortalaget.

I kvällens match kommer det att stå 2-4 på resultattavlan vid 20- tiden.....Tungan på vågen ikväll kommer, förutom Pitkämäki, att stavas Jansson, Simons, Bergqvist, Bogg, Skogs, Granström och Nilsson.......

Jag har blivit erbjuden ett vad på en tusenlapp (som gäller vilket lag som vinner ikväll) här inne på bloggen.... Men det är mot mina principer att ta godis från små försvarslösa barn.... 

Kul med Brynäsare som går in här och kommenterar.... Ena dagen med nick och nästa dag anonymt. Lite kul dock att ingen, INGEN, är anonym för mig..... 

Kommentarer
Postat av: Robert

Haha buade vi åt våra egna spelare, du kan då allt vända allt som du vill. Det enda som det buades åt var Brynässpelare och en domare som vi inte kunde hålla med alltid när han blåste vissa utvisningar.

2008-03-29 @ 12:13:48
Postat av: Brynäs tills jag dör!

Snart ligger ni näst sist i KS.

2008-03-29 @ 20:13:28
Postat av: MG

Framstår inte du som en större idiot än vanligt just nu. :-) Jackman gör mål och Finn-pitten gör ett juniormisstag. Såg lite ut som 6-0 mot VIK. Jo, just det, Belfour håller nollan också, fast det kanske även Manne F gjort. För att inte hålla nollan krävs ju att det andra laget kan göra mål... :)

Och du - jag tror nog inte Säpo bryr sig, eller var det nu är du ska skicka dina "avslöjanden" om IP-nummer... Du får gärna avslöja mott... :D

2008-03-29 @ 22:57:16
Postat av: Anonym

"ingen, INGEN, är anonym för mig..... "

lol

2008-03-30 @ 00:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0