Uppstart Säsongen 08/09

Nej, det är väl dags att dra igång den här skutan igen då!

Jag måste erkänna att suget efter ishockey inte riktigt börjat infinna sig ännu, men det är nära nu.

Inför kvällens daladerby känner jag att det kommer lite "vibbar" och jag faktiskt börjar längta. Ett litet aber är väl att jag själv inte kommer att kunna se hela matchen, då jag är beordrad att arbeta. Men, men det får väl gå. Jag känner egentligen att det faktiskt vore bra om Leksand går och vinner säsongens första "Slaget om Siljan". Om det skulle bli så, tror jag att Leksingarna slår sig för bröstet och är världsmästare direkt.  De tänker ju inte längre än näsan räcker, det vet vi ju alla av erfarenhet....

Vad ska vi då förvänta oss av kommande säsong?

Ja, det finns ju tydligen en uttalad målsättning för kommande säsong (enligt Jan Simons) redan nu och det är naturligtvis att komma tillbaka till finrummet. Om man däremot lyssnar på Harald Lückner, så säger ju denna att någon målsättning finns inte dikterad ännu. Jag väljer att lita på Harald i det fallet. Men naturligtvis måste målet vara att så snart som möjligt ta tillbaka elitserieplatsen som Rögle har bestulit oss på.

Om jag tittar på den spelartrupp som man lyckats skrapa ihop, så är förmodligen målet att på ett par års sikt bli ett elitserielag igen.

Målvakter:
Lars Johansson
Robert Kristan, ny från HK Jesenice, Slovenien

Backar:
Viktor Amnér        
Adam Andersson (A)
Patrick Cedergren
Anders Danielsson
Greger Artursson (C), ny från EC Salzburg, Österrike
Mattias Ekholm, juniorkontrakt
Markus Lilja, ny från IK Nyköping hockey
Juha Alén, ny från Lukko Rauma, Finland

Forwards:
Marcus Eriksson (A), ny från Frisk Asker Tigers, Norge
Jens Jakobs, ny från IK Nyköping hockey
Anders Lövdahl, ny från Borlänge HC
Tony Lagerström, ny från Huddinge hockey
Colby Genoway, ny från Manitoba Moose, Kanada
Teemu Elomo 
Mikael Simons

Sergeijs Pecura, ny från ASK Ogre, Lettland
Eric Healey, ny från Lake Erie Monsters, USA
Daniel Viksten, juniorkontrakt
Lucas Sandström, juniorkontrakt

Tränare:
Harald Lückner, Coach 
Göran Tärnlund, Ass. Coach

Tanken med denna laguppställning är att jag kursiverat de spelare som spelade ifjol, med någon som helst regelbundenhet. Maken till spelarflykt har jag aldrig hört talas om. En målvakt, tre (i viss mån bara en) backar, två forwards kvar från flojårets trupp, det är ju helt otroligt egentligen...... Känslan är väl också att det inte direkt år tillfälligheter att det blev just dessa spelare kvar. Det lär ju inte ha haglat av anbud över Simons, Elomo och Adam Andersson.....

Jag återkommer senare idag eller imorgon om mina tankar om varje spelare. Jag har bara sett de mot Storhamar hemma, men ändå... Det kan vara kul att se lite senare hur jag tänkte nu kring vårt lag..... I alla fall tycker jag det.  

Kommentarer
Postat av: Ea

Ja det blir skoj med lite hockey igen. Spännande att se vart Mora står. Kanske klokt att satsa på ett ungt utvecklingsbart lag istället för att köpa på sig äldre spelare, som har sett sina bästa ishockeydagar.

2008-09-15 @ 08:18:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0