Truppen så här långt, del ett

Jag väljer att publicera det jag åstadkommit hittills, så länge. Jag jobbar vidare med forwards.... Men här är alltså målisar och backar....:

Målvakter:

Lars Johansson
 - Vad Lasse kan, det vet vi sen tidigare. Jag tror att om Lasse får en rejäl chans så får vi nog se ett genombrott utan dess like. Lasse är stor och väldigt följsam i sitt målvaktsspel, placeringssäker. Han har insett att det bara gäller att mota pucken och att man inte får något extra för så kallade Tv- räddningar. En stor del av mig vill väldigt gärna se mycket Lars Johansson på isen i vinter. Men han har rejäl konkurrens om förstaspaden. 

Robert Kristan  - Det som oroar mig mest när det gäller Kristan är att han har haft lite problem med ryggen tidigare. Men om han har fått ordning på den, så blir han en matchvinnare som vi så väl behöver. Jag tycker att Kristan är en riktig matchmålvakt, som tänder till ordentligt när det är match. Mycket bättre runt sin målbur än vad kollegan Johansson är. Gjorde en kanonsäsong i Brynäs 2006/2007 och slutade femma i målvaktsligan, med en räddningsprocent på 90,91. Han hade en GAA som var på 2,23 och höll sex nollor, på 48 matcher. Detta kan man jämföra med Juha Pitkämäki som ju då hade sin kanonsäsong i Mora. Juha hade i motsvarande kategorier: 92,52 %, GAA 2,33 och fem hållna nollor, på 53 matcher. Bara som en liten jämförelse.... Jag konstaterar att om man går efter GAA, så var faktiskt Kristan den bäste....

Backar:

Viktor Amnér
 
- En bra skridskoåkare, som vi fick stifta bekantskap med redan ifjol. En "Skogstyp", som förvisso har långt kvar och mycket att bevisa innan jag utnämner honom till någon ny Thomas Skogs, men en bit på väg är han allt.       

Adam Andersson (A) - Att Adam skulle få äntra isen med ett A på bröstet, tycker jag var mer eller mindre en självklarhet. En av de s.k. "kärntruppsspelarna" som är så oerhört viktiga. Jag kan nog tycka att Adam fick lite oförtjänt kritik i våras, men ska ha en eloge att han stannade kvar för att reda upp det han varit med om att ställa till. Kanske det inte direkt regnade intressanta anbud, men ändå. Har sin styrka i skottet och sin placeringsförmåga, men nån skridskoåkare av rang lär han aldrig bli. Stort ansvar i defensiven tillsammans med Greger.  

Patrick Cedergren - Kan blomma ut iår, med större ansvar och stort förtroende från coacherna. Visade upp sig redan ifjol och gjorde inte bort sig på elitserienivå. 

Anders Danielsson - En talang som många påstår har stannat upp i utvecklingen. Jag håller inte med om det. Fick oförtjänt få chanser ifjol. Tränar gärna och hårt. Det är lika här, större ansvar=större självförtroende. En placeringssäker rightare som har ett bra skott. Tacklar ofta och gärna. Kommer att få förtroende i Power play.

Greger Artursson (C) - Försvarets fältherre. Kommer att bli oerhört värdefull med sin oerhörda rutin, från åren med Färjestad och Salzburg. Trippel SM-Guldvinnare, avgjort en final i sudden i Globen..... Bara en sån sak! Liten, skridskoskicklig back som kommer att betyda oerhört mycket för det i övrigt unga försvaret. Spelsinne som få. Naturligt att han fick äran att bära C, på sin tröja.

Mattias Ekholm - Killen måste ju ha växt en decci sen ifjol. Nån som vet? Ett stort, stort löfte som fortfarande står på tillväxt. Men han kommer att få ta ansvar och det klarar han med bravur. Bra skott, om han lyckas få puckarna på mål.

Markus Lilja - Vi får hålla till godo med den Lilja vi har. Vi har alla goda minnen från "Liljatiden". Är Markus bara bråkdelen av vad Andreas är, så har vi en klassback. Jag har sett honom i två perioder och tycker att det ser bra ut. Han håller.

Juha Alén - En finsk bjässe som behöver en nystart i sin karriär och tycker att Mora är rätt ställe att få det på. Det tycker jag också. En mycket god tacklare som det kommer att göra ont att möta i vinter. Jag skulle inte vilja kliva in framför moras kasse om Juha Alén stod och väntade på min ankomst....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0