Julkalendern 14 december

 

 

#14 Anders Lönn

 

Här är det ju förstås frestande att ta ut Öberg eller Alcén, men valet föll ändå på Anders Lönn. Han får väl ses som den stora kulturbäraren i laget under det tidiga 90-talet. "Tuppens" son och allt.....

 

Glorian halkade förstås lite på sned när han likt Karl- Erik "Kacke" Larsson och Ove Olsson gjorde det kontroversiella valet att gå från Mora till Leksand. Men, men jag antar att locktonerna blev alltför starka, från antagonisten och möjligheten att få spela i elitserien vägde väl över...

 

Jag minns Anders som en kraftfull center med bra fart under rören för det mesta. En sekvens som etsat sig fast på min näthinna är en intränad variant som Lönn avslutade kliniskt. Det var mot Brynäs borta i Gavlerinken 1995/96, som detta skedde. Fråga mig inte hur det gick till, men jag minns Anders fri från blålinjen (efter tekning i egen zon)och att han utan pardon satte pucken bakom Mikael Sundlöv. Allt detta naturligtvis till stort jubel från oss tillresta supportrar...

  

Statistik i MIK: 96 matcher, 24 mål, 31 assist, 55 poäng, 102 utvisningsminuter.

 

Andra som spelat i tröja #14: Anders Öberg, Johan Alcén, Emil Skoglund, Erik Johansson, Mattias Ekholm, Patrik Söderholm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0