Främligslegion eller inte?

Jag ser att det blossat upp en vild (nåja) debatt på Faleijs finest om huruvida vi ska acceptera så många spelare som inte är från regionen eller inte.

Jag postar min syn på saken här...
 
De killar som kommer hit och går på hockeygym, tycker jag är att betrakta som "morakillar", även om de naturligtvis inte är egna produkter.
 
Hur många är det som inte ser Jonathan Granström (Orsa IK) som en produkt sprungen ur moras verksamhet, till exempel?
 
Tom Nilsson är väl ett annat exempel, för mig känns han som en kille från de egna leden, även om han är en stockholmskille.
 
Att man sedan börjar jämföra vårt ishockeygymnasium med det som finns vid södra Siljan faller sig väl kanske ganska naturligt. Jag är tämligen övertygad om att de killar som "väljer" hockeygym i Leksand får en slant för det och kanske en ganska rejäl månadspeng (OBS! spekulation). Detta utöver mat och husrum.
 
Att sedan sätta detta mot att få 1050 i månaden, mat och husrum i Mora och kanske om det finns villiga arbetsgivare ett litet "bredvidjobb", den dagen de går ut skolan.
 
Jag vet vad jag skulle välja om jag som talang från Stockholm stog inför detta val.....
 
Att som Morasupporter tro att vi kommer att kunna föda vårt a-lag med egna spelare, för att sedan "krydda'" det med spelare utifrån är i min värld att betrakta som en utopi. Absolut inte ett realistiskt mål, kanske inte ens ett strävansmål.... Jag vet att klubben vackert propagerar att det ska bli så inom en, kanske, femårsperiod.
 
Men, nej..!
 
Dels försvinner alldeles för många killar på vägen i det klimat som råder inom barn och ungdomsishockeyn idag och det "tänk" som sitter i väggarna i FMM.
 
Jag vet inte heller om jag är intresserad av att se till största del morakillar eller killar från närområdet (vad man nu menar med det) i vårt a-lag.
 
Anledningen till att Orsa degraderade sig själva var ju att tillgången på spelare inte räckte till för att fylla ett div.2 lag i både Älvdalen, Ore och Orsa.
 
Jag undrar vilka spelare som skulle ha platsat i allsvenskan?
 
Frågan att ställa sig är också, vad är att betrakta som närområdet? Är man från närområdet om man kommer från Sandviken? Hofors? Sveg? STHLM?
 
Vi lever i en allt "mindre" värld där begreppet närområde förminskas och snart är väl närområdet Sverige, eller?
 
Jag vill enbart att vårt a-lag ska vara så slagkraftigt som det bara nånsin går och det till så liten penning som möjligt.
 
Om moderklubbarna sen är Mora, Orsa, Brooklyn Tigers, Hammarby eller Capital District Selects är i mitt tycke inget att hänga upp sig på.
 
Jag får säkert anledning att återkomma i frågan.....
 
Tack å hej leverpastej!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0