Reflektion nio omgångar in....

Jag känner att det är på sin plats för en reflektion hur det sett ut hitintills i mina ögon.
 
Att vi hade en tunn trupp, var vi väl många som befarade och det har vi ju fått bevis på nu....
Vi har under september fått se inte mindre än tre kompletterande värvningar: Robin Johansson, Niklas Andersson och Trevor Frischmon.
Synd att man skulle behöva vänta tills i mitten av september innan man insåg att det var lite tunnt på spelarfronten. Men nu har vi det material vi har och får jobba utifrån det. 
 
När det gäller skadefronten så är väl den stora oron hur svåra hjärnskakningarna som Patrik Andersson och Jeremy Colliton har är. Ingen ska inbilla mig att det är nåt annat som de båda drabbats av, varför skulle man annars panikvärva (?) ersättare.
Svårt att tro att man köper in en ny back och en ny forward som ersättare för killar med influensa....
Läkare Marnéus kommenterade detta i Studio MIK med att de båda har "skada på överkroppen" och sist jag kollade så satt huvudet på överkroppen.....
 
Tråkigt om det är så, men jag har gärna fel i detta påstående.
 
Att Micke Vikstrand är bäste back (1+9 på sju matcher) och betydelsefull är väl kanske inte heller någon överraskning, men att han var så betydelsefull som han ändå varit förvånar mig. Om jag fått chansen att välja vilken av Tom Nilsson eller Mikael Vikstrand jag skulle vilja ha kvar i laget efter fjolåret, hade jag ju valt Vikstrand varje dag i veckan. Vem hade du valt?
Det är bara att tacka vår lyckliga stjärna för det.
 
Jonas Westerling verkar gå mot en ny vår (1+10 på åtta matcher), är snart uppe i halva poängskörden från ifjol (26 poäng på 50 matcher) och han är fantastiskt underhållande att skåda och förmodligen förbannat irriterande för motståndarna att ha på andra sidan, i det slag han är i just nu.
 
Av årets transatlanter (ja, jag vet att det återstår en del av sammanställningen, men det kommer) är det väl Ryan Thang som ger mest "Horcoff-vibbar". Han jobbar som om han vore en spelare sprungen ur Mora IK:s ungdoms och juniorled. Men han är ju en hitflyttad kraft, som verkligen är en lagspelare. Han sliter verkligen och gör allt för lagets bästa och om krutet är torrt så vet han verkligen var puckarna ska sitta.
Ryan Thang på kontoret....
 
Något som jag ställer mig frågande till är valet av målvakter. Jag rosade själv Markus Högberg inför seriestarten, men han har inte motsvarat mina förväntningar.  Kanske tar det lite längre tid för Markus att komma in i seniorhockeyn än vad jag trodde, den som lever får se.
 
Motsvarat mina förväntningar har däremot Mantas Armalis gjort med råge. Jag är ju ingen målvaktscoach, eller huvudansvarig tränare, men valet av målvakter förvånar mig. När man kastat in Mantas mot Björklöven borta och han vunnit tre pinnar och följer sedan upp det med en övertidsvinst mot Djurgården hemma, så får han stå tillbaka i match tre mot Asplöven....
 
Märkligt var ordet, sa Bull!
 
Sedan går Mantas in och vinner mot Rögle hemma och får stå tillbaka mot Karlskrona borta.... 
Kan det ändå vara så att det ligger lite politik bakom?
Man lånar kanske inte in en JVM-aktuell målvakt för att han ska få speltid och bänkar honom till förmån för en lokal (nåja) kille.... 
 
Fortfarande ingen förlust för Mantas....
 
Men tränarna ser ju dessa killar sju dagar i veckan och vi supportrar en eller två....
 
Mantas Armalis  2,28 insläppta/match 93% i räddningsprocent.
Markus Högberg 2.93 insläppta/match 90.02% i räddningsprocent.
 
Men det känns kusligt likt fjolårets dribblande med målisarna....
 
Hur har det då sett ut resultatmässigt?  Fortfarande en relativt bra öppning på serien tycker jag ändå, men det finns ett par bottennapp....  
 
4 hemmamatcher har spelats so far:  Almtuna 8-2, Karlskoga 2-4, Djurgården 3-2 (efter förlängning), Rögle 5-2.
Av dessa hade jag förväntat mig ett betydligt bättre resultat mot Karlskoga, men 8 av 12 möjliga pinnar kanske inte är så illa pinkat ändå. Men det är viktigt att vinna hemma!!!
 
Lite glädjande tycker jag att publiktillströmningen är hittills, med ett snitt på 2540. Helt okej och kanske Hermodssons och övriga på kansliets hårda jobb för att höja publiktillströmningen börjar bära frukt?
Positivt också med Drakarna och Siljans Finest som börjar få igång något som liknar en klack!
 
Borta har vi hitills spelat 5 bortamatcher: SSK 3-4 (efter straffar), Timrå 3-0, Björklöven 3-6, Asplöven 3-2 (efter straffar), Karlskrona 5-0.
Av dessa imponerar väl mest segern mot Björklöven med 6-3.
Det är också här som jag tycker att de stora bottennappen finns. Timrå borta 0-3 och nu senast Karlskrona 0-5. Jag såg Timråmatchen på TV och det var ett oerhört blekt Moralag som inte stod att känna igen. Mot Karlskrona däremot har jag fått berättat för mig att det såg ut som att det var två lag från olika divisioner som möttes. Mora hängde med i en och en halv period, men sen var det, enligt rapporter, bara ett lag på plan.
 
Jag konstaterar att om alla är friska och krya, så har vi helt klart chansen att störa alla lag i årets upplaga av hockeyallsvenskan. Det skulle vara roligt att knäppa de s.k experterna på näsan och hamna högre än den 9-10 plats som de placerat oss på.
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0