Vart tog de nya domarbedömningarna vägen?

 
 
 
Tänk att det blev precis som tränarna var rädda för att det inte kom att hålla många matcher in i serien innan vi var tillbaka på det gamla spåret igen...
 
Efter att ha bevittnat Mora- Timrå igår är jag fullständigt övertygad om att vi nu bara har att vänja oss vid de hakningar och holdnings och slashingar som vi fått se de senaste åren inom ishockeyn.
 
Kanske hade inte Wolmer Edqvist sin bästa dag på jobbet, men inte ens med en "dålig" dag på jobbet får man vara så inkonsekvent. Den hakning som Jonathan Harty drabbades av i den andra är verkligen ett skämt, Timråkillen får ett felskär och Harty får vila i två minuter. Ska man ta för detta så såg jag åtminstone 30 hakningar, I VARJE PERIOD, bara i matchen mot Timrå.
 
 
Bara att slicka i sig och gå vidare...
 
De slashingar som de skulle beivra denna säsong, verkar nu vara helt okej att ägna sig åt. Det är lika med dom, om man skulle ta, som man innan säsongen sa att man skulle, så hade vi fått se betydligt mycket mer tre mot tre, än vad vi gör idag. Slashing ser man åtminstone tre till fyra stycken i varje lag och i varje byte. Och så helt plötsligt, helt random, så tar domaren för slashing. Jag kan då inte se ett uns av konsekvens...
 
 
 
Jag vill också minnas att det skulle beivras för de moment där man låser fast sin motståndare mot sargen och ta för holding mer ofta och konsekvent. Men vart har det tagit vägen? Just Timråmatchen i fråga var det X antal gånger där det bara blev sargbök och stök... 
 
 
 
Jag har i och för sig bara sett utvecklingen i Moras matcher, men jag antar att det ser lika ut överallt.
 
Till Wolmers försvar ska man kanske också säga att han är van att döma i Elitserien (JA jag vet SHL, men jag vägrar...) och då har han alltid en kollega. Jag tror också att det är helt annat spel i allsvenskan än vad det är i elitserien. Det är mycket mer tuta och köra hockey och inte så låst. Jag har sett elitseriematcher de sista åren där det varit lika många målchanser på en hel match som det är i en normal allsvensk period...
 
Eller när jag tänker efter, när tyckte man att en domare var bra och konsekvent? Det har nog inte hänt särskilt ofta om jag ska vara ärlig....
 
En kille som av många betecknas som topp fem i Sverige måste man kunna begära mer av. Och ja jag vet att jag är färgad, men frågar man Timråfolk, så är de nog inte helt nöjda de heller...
 
Men inte mig emot att vi återgår till den typ av hockey vi nu sett ett par matcher, bara domarna bestämmer sig nån gång för vilken nivå vi skall ha inom hockeyn...
 
Om det döms någorlunda lika åt båda håll och någorlunda lika i match efter match, så ser jag hellre den sortens hockey än den "söndagsskolevariant" som vi såg i inledningen av säsongen.
 
Men vad vet jag? Jag är ju bara en vanlig åskådare och morasupporter...
 
 
 
 
  

Kommentarer
Postat av: elvenman

Eller vad säger du?

Svar: Vadå eller vad säger jag...?
dinoland.blogg.se


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0